Oceny 360 stopni to jeden z najskuteczniejszych sposobów na uzyskanie szczerej informacji zwrotnej od pracowników. System ocena 360 stopni jest wykorzystywany w wielu organizacjach jako narzędzie do poprawy wyników i zwiększenia zaangażowania pracowników.
Oceny 360 stopni polegają na wypełnieniu ankiety, w której zadawane są pytania dotyczące mocnych i słabych stron pracownika, jego umiejętności i obszarów do poprawy, zdolności komunikacyjnych, umiejętności pracy w zespole i innych.
Ankiety te są wypełniane przez rówieśników (współpracowników) pracownika, kierowników lub przełożonych, a czasem nawet klientów lub sprzedawców. Wyniki mogą być wykorzystane do podjęcia decyzji, czy ktoś powinien otrzymać awans lub czy potrzebuje dodatkowego szkolenia.
Pracownicy czują się bardziej docenieni, gdy wiedzą, że ich rówieśnicy i bezpośredni przełożony mają do nich zaufanie. Prowadzi to do wyższego morale i lepszej ogólnej wydajności.
Menedżerowie będą mogli uzyskać cenny wgląd w to, jak są postrzegani przez swoich pracowników, co może pomóc im poprawić swój styl zarządzania w czasie. Może to również pomóc im rozpoznać obszary, w których mogą potrzebować dodatkowego szkolenia lub szkoleń od specjalistów HR w firmie, którzy specjalizują się w programach rozwoju przywództwa.
Oceny 360 stopni dają firmom możliwość wczesnej identyfikacji osób osiągających najlepsze wyniki, zanim staną się one przytłamszone. Gdy firmy potrafią zidentyfikować osoby osiągające najlepsze wyniki, mogą zapewnić im dodatkowe szkolenia i możliwości rozwoju, aby pomóc im w dalszym podnoszeniu wydajności w miarę upływu czasu.