Systemy BI są istotnym elementem infrastruktury informatycznej (IT) przedsiębiorstwa. Ich zadaniem jest zapewnienie menedżerom i decydentom dostępu do danych biznesowych w czasie rzeczywistym. Dzięki nim firmy mogą szybko podejmować kluczowe decyzje, co może prowadzić do zwiększenia rentowności i efektywności.
Systemy BI mają szeroki zakres zastosowań w różnych typach firm. Poniżej przedstawiono tylko kilka przykładów:
Prognozowanie sprzedaży to proces przewidywania przyszłej sprzedaży na podstawie danych historycznych. Na przykład, jeśli firma sprzedała 100 sztuk miesięcznie w ciągu ostatnich 3 miesięcy, może wykorzystać te dane do przewidzenia, ile sztuk sprzeda w przyszłym miesiącu z dokładnością do 90%. To pozwala im lepiej zaplanować poziom zapasów i harmonogramy produkcji, aby nie zabrakło im niespodziewanie zapasów.
Segmentacja klientów jest wykorzystywana przez firmy do dzielenia klientów na grupy w oparciu o różne cechy, takie jak wiek, lokalizacja lub poziom dochodów. Dzięki temu mogą one kierować do konkretnych grup dostosowane kampanie marketingowe, które mają większe szanse na sukces niż puste kampanie marketingowe skierowane do wszystkich. Można to wykorzystać zarówno w Internecie, jak i poza nim – na przykład wystawy sklepowe lub ogłoszenia w gazetach mogą być wyświetlane w różny sposób w zależności od tego, do kogo są skierowane.
Analiza finansowa służy do określenia kosztów produktu i jego rentowności. Można to zrobić poprzez obliczenie progu rentowności, który definiowany jest jako punkt, w którym przychody ze sprzedaży równają się kosztom poniesionym na stworzenie tych przychodów.