Transport ponadnormatywny w myśl polskiego prawa to wszelkie przewozy, w których masa całkowita przekracza 42 tony, 16 metrów długości oraz 4 mety wysokości. Zorganizowanie takiego przewozu stanowi skomplikowane przedsięwzięcie. Dzieje się tak nie tylko ze względów na same trudności techniczne. Organizator musi spełnić szereg wymogów prawnych i zdobyć niezbędne pozwolenia. Zwłaszcza, jeśli ładunek jest przewożony poza granice kraju. Warto posłużyć się w tym przypadku lokalnym przykładem.
W tym szczególnym rodzaju spedycji, jakim jest transport międzynarodowy śląskie miasta, zwłaszcza skupione w konglomeracji, mają szczególne znaczenie. To właśnie na ich obszarze znajduje się wiele węzłów komunikacyjnych z zachodu na wschód i z południa na północ. Konglomeracja jest też ogromnym obszarem dostaw, do którego docierają ciężarówki z wielu stron Europy. Nawet bliskie połączenia, obejmujące nie więcej niż 100 kilometrów mogą sięgać Czech. Stają się więc tym samym połączeniami zagranicznymi. Aby zorganizować przewóz ponadgabarytowy do najbliższej miejscowości na Morawach należy wytyczyć dokładną trasę przejazdu i określić wielkości pojazdu. Na podstawie tych danych GDDKiA wydaje zlecenie na odbycie transportu. Jako że jego trasa obejmuje dwa kraje, o zezwolenie trzeba także wystąpić do Naczelnika Urzędu Celnego. W niektórych sytuacjach osobną zgodę należy uzyskać u prezydenta miasta, jeżeli nawet w niewielkim stopniu przewóz ma miejsce w granicach jednostki samorządu.