Transport klasyków z zagranicy – koszt i czas

Ile trzeba zapłacić za import auta z USA?

W ostatnim czasie coraz więcej osób decyduje się na import samochodów ze Stanów Zjednoczonych. Okazuje się, że samochody za oceanem są na tyle tanie, że nawet po uwzględnieniu kosztów transportu, można je z zyskiem sprzedać na rynku europejskim. Szczególnie poszukiwane są klasyki oraz samochody stosunkowo nowe, które mają niewielkie uszkodzenia.

Auta z USA uszkodzone dostępne są często do nabycia na aukcjach internetowych. Żeby uczestniczyć w takiej aukcji, trzeba zapłacić pośrednikowi minimum 300 dolarów. Jeśli uda się kupić lekko uszkodzonego klasyka za niewielkie pieniądze, konieczny będzie jego transport lawetą do najbliższego portu.

W zależności od odległości, koszty takiego transportu mogą wynosić nawet 800 dolarów. Po dotarciu do portu trzeba zapłacić za miejsce w kontenerze, który zostanie umieszczony na statku płynącym do Europy. Wynajęcie miejsca w kontenerze może kosztować od 700 do 1300 dolarów. Około 80 dolarów należy zapłacić za przesłanie do kraju dokumentów dotyczących auta, a także umowy potwierdzającej dokonanie transakcji.

Kiedy statek z pojazdem dotrze do kraju, zostanie naliczona opłata celna. Poza cłem właściciel będzie musiał zapłacić również podatek VAT oraz akcyzę. Na chwilę obecną wysokość podatku VAT wynosi 19 procent. W przypadku akcyzy, jej wysokość będzie uzależniona od pojemności silnika. W związku z tym, że amerykańskie klasyki mają zwykle duże silniki, należy liczyć się z tym, że akcyza wyniesie 18,7 procent wartości pojazdu.

Jak długo trwa transport?

Przyjmuje się, że używane samochody z USA docierają do Polski po ośmiu tygodniach. Na ten okres składa się przede wszystkim czas potrzebny do przetransportowania klasyka z miejsca zakupu do najbliższego portowego terminala. Stany Zjednoczone mają ogromny obszar, dlatego podróż na lawecie może trwać nawet tydzień. Po dostarczeniu samochodu do terminala i skompletowaniu wszystkich dokumentów, przeprowadzana jest odprawa celna, a auto umieszczane jest w kontenerze.

Kontener zostaje załadowany na pokład statku i odbywa się rejs do portu docelowego. To, jak długo potrwa rejs, jest w dużej mierze uzależnione od warunków pogodowych, jakie będą panowały na morzu. Zazwyczaj rejs ze Stanów Zjednoczonych do Europy trwa od 14 do 30 dni. W porcie docelowym następuje rozładunek kontenerów, który może trwać nawet trzy dni.

Po rozładowaniu kontenera ze świeżo przywiezionym klasykiem z USA znów następuje odprawa celna, która może trwać nawet dwa tygodnie. W tym wypadku czas oczekiwania na wydanie wszystkich stosowanych dokumentów jest uzależniony od tempa prac urzędników celnych. Po uiszczeniu wszystkich opłat i skompletowaniu niezbędnych dokumentów auto jest gotowe do odbioru.