Przyczepy samochodowe mogą mieć bardzo zróżnicowany charakter – modele dostępne na rynku różnią się bowiem pod względem masy, przeznaczenia i poszczególnych elementów decydujących o funkcjonalności (rodzaj osi, amortyzatory, hamulce itp.). Warto jednak podkreślić, że w większości przypadków są wykorzystywane do przewożenia standardowych rzeczy, takich jak materiały budowlane czy meble. Każdy producent przyczep stara się zapewnić swoim klientom konstrukcje wytrzymałe i stabilne, które posłużą wiele lat.
Większość przyczep przeznaczonych do pojazdów samochodowych to konstrukcje lekkie, które prawie nigdy nie przekraczają całkowitej masy 750 kg. Warto jednak podkreślić, że na rynku są też dostępne wersje znacznie bardziej masywne – zgodnie z przepisami ich waga może wynosić maksymalnie 1,33 dmc danego pojazdu. W sklepach znajdziemy zatem przyczepy typowo transportowe (zazwyczaj lekkie), modele kempingowe (lekkie lub ciężkie, wieloosiowe), a ponadto wersje specjalne – są to przede wszystkim lawety oraz konstrukcje wyposażone w dodatkowe podpory i elementy montażowe, które wykorzystuje się do przewożenia nietypowych ładunków o różnych gabarytach.
Istnieje jeszcze podział przyczep ze względu na liczbę osi. W naszym kraju największą popularnością cieszą się wersje jednoosiowe, które w łatwy sposób można podpiąć do większości popularnych modeli samochodów osobowych. Umożliwiają one przewożenie zwykłych bagaży, zakupów, materiałów budowlanych, a nawet niewielkich pojazdów (np. quadów) czy koni.
Należy jednak zaznaczyć, że masa samochodu i przyczepy nie może przekroczyć 3500 kg. Druga kategorię stanowią przyczepy dwuosiowe, pozwalające na przewiezienie znacznie cięższych ładunków, a to ze względu na większą pojemność i dodatkowy element w postaci hamulca najazdowego. Na https://carro.com.pl/kategoria/przyczepy-samochodowe/2-osiowe/ można uzyskać więcej informacji na temach ich zalet.